۱۳۹۵ دی ۱۷, جمعه

مستندی که تذکر می‌دهد به فکر تهران باشیم

همایون شهنواز اظهار امیدواری کرد: مستند «خونه» تذکری باشد تا به فکر تهران باشیم.
به گزارش ایسنا، این کارگردان قدیمی سینما که در اکران افتتاحیه‌ی فیلم «خونه» در موزه سینما سخن می‌گفت،ضمن گرامیداشت چهره‌هایی که در قید حیات نیستند اما یادشان در این مستند با ماست، یادآور شد: «زمانی که بعد از فیلم‌برداری از کارگردان خداحافظی کردم در پاگرد خروجی دیدم که کسبه بازار اطراف عمارت را به صورت انبار، بنکداری درآورده‌اند. با خودم فکر کردم چه بلا و آفتی به ساختمان‌های گلوبندک نازل شده است که امروز جز خانه مستوفی‌الممالک را نداریم. فکر می‌کنم این روحیه کاسبکاری به تخریب این بناها و معماری تهران باعث شده، با معماری‌ای در این شهر روبرو باشیم که هیچ تجانسی با پیشینه تاریخی و فرهنگی ما ندارد. امیدوارم این فیلم تذکری باشد تا به فکر تهران باشیم
آیین افتتاحیه مستند «خونه» به کارگردانی خدایار قاقانی در گروه سینمایی «هنروتجربه»، شامگاه چهارشنبه پانزدهم دی‌ماه در موزه سینما برگزار شد.
در ابتدای این مراسم «کیوان کثیریان»: از کارگردان فیلم به عنوان روزنامه‌نگار خوب دوران یاد کرد و خواست درباره اثرش توضیح دهد.
«خدایار قاقانی» درباره ساخت مستند «خونه» و سختی‌های تولید آن بیان کرد: «فقط می‌توانم بگویم انسان خوشبختی هستم که توانستم روبه‌روی انسان‌های فرهیخته و درجه یک کشورم بنشینم. این مستند با جمله «شرف المکان بالمکین» آغاز میشود، یعنی از حضرت حافظ تا حضرت شهریار و محمدعلی سپانلو و همچنین از  ساموئل خاچیکیان  تا علی حاتمی و فیلمسازان دیگر، همه و همه، به این سرزمین ارزش و افتخار بخشیده‌اند، اگر ما به وطن‌مان افتخار می‌کنیم، این عزیزان وطن را برای ما وطن کردند
او ادامه داد: «متاسفانه تعدادی از بزرگان که در فیلم حضور دارند همچون احسان نراقی، فریدون حافظی، محمدعلی سپانلو، شهین مستوفی الممالک و پرتو مهتدی اکنون در بین ما نیستند. روحشان قرین رحمت باد
در ادامه این مراسم داود عباسی(مدیر تصویربردار)، عرفان ابراهیمی(صداگذار)، حمید قاقانی(مدیر تولید)، وحید قاضی(مشاور تدوین) و افشین لیاقت به روی صحنه آمدند.
«سیدعلیرضا میرعلینقی» پژوهش‌گر حوزه موسیقی کشور نیز با اشاره به سختی‌های تولید مستند «خونه» گفت: «احمد رضا احمدی در وصف سهراب شهید ثالث گفته است که او با هر فیلمی جانش را می‌باخت و دوباره به دست می‌آورد. من به چشم دیدم که قاقانی هم برای به سرانجام رساندن این فیلم یک بار جان داد و زنده شد. امیدوارم کسانی که وظایفی دارند به امثال این جوانان جان تازه‌ای بدهند. در این فیلم، موسیقی به اندازه تصاویر مهم است. امیدوارم از توجه به موسیقی غفلت نکنید
در بخش دیگری از مراسم،جهانگیر هدایت و لیلا معیری به صحنه آمدند. جهانگیر هدایت درباره دلیل حضورش در این مراسم گفت: «البته قرار نبود من در این مراسم صحبت کنم اما چون کارگردان هر دستوری که در صحنه می‌دادند را رعایت می‌کردم، فکر کردم دعوت برای این مراسم نیز ادامه حضور من در فیلم است. حضور من در این فیلم جالب بود. به نظر من عمارت قدیمی میرزا حسن مستوفی‌الممالک، خانه نیست بلکه قصر است.  اما امروزه متاسفانه خانه «آقا» تقریبا خراب شده است. پروانه‌هایی که در سقف این خانه قدیمی وجود دارد، قسمت بزرگی از تاریخ ایران است
لیلا معیری نیز در صحبت کوتاهی اشاره داشت: «تشکر می‌کنم از همه کسانی که به ساخت این فیلم کمک کردند، امیدوارم این مستند بتواند در جهت نجات این خانه از خرابی نیز موثر باشد
در ادامه این مراسم ناصر ملک‌مطیعی بازیگر قدیمی سینما که در مراسم حاضر بود در سخنانی گفت: «من به دلیل سابقه شناسنامه‌ای‌ام می‌توانستم از روی صندلی خودم از شما تشکر کنم اما خواستم روی صحنه بیایم تا در مقابل خودتان و در حضور شما مردم مهینم تعظیم کنم. بیش از یک ماه است که بیماری قوت و توان من را گرفته و امشب هم با وجود ترافیک شدید از کرج خودم را به این مراسم رساندم
او اضافه کرد: «مسئولان لازم است دستی به سرو روی بناهای قدیم بکشند. من نمی‌دانم چرا این شانس نصیب من شد تا در این مستند باشم. شاید به این دلیل که ۵۰ سال در ونکی زندگی کردم که به دست مستوفی‌الممالک ساخته شده  و یا به این خاطر که با نوه‌های او دوستی و آشنایی دارم. ایرانی هرکجا که باشد به جاهای قدیمی رفته و دنبال هویت خود است.خوشحالم که توانستم در این جمع فرهیخته، چند کلمه‌ای صحبت کنم
در ادامه و درحالی که ناصر ملک‌مطیعی بر روی صحنه حاشر شد، رضا درستکار نکاتی درباره اهمیت و جایگاه این بازیگر در سینمای کشور گفت.
در پایان مراسم، از سوی عوامل مستند «خونه» هدایایی به «ناصر ملک مطیعی» اهدا شد.


از دیگر مهمانان این برنامه می‌توان به احمد محیط طباطبایی، علی ملاقلی‌پور، جعفر صانعی مقدم ،محمد سلوکی، روح الله جعفری و… اشاره کرد.
در خلاصه روایت مستند «خونه» که در گروه «هنر و تجربه» اکران شده، آمده است؛ عمارت قدیمی میرزا حسن مستوفی الممالک(از سیاستمداران خوشنام دوره قاجار) بعد از عمر 125 ساله‌اش در حوالی گلوبندک تهران تصویر شده است و روایت‌های ناگفته‌ای را از وقایع رخ‌داده در خود دارد. «خونه» برای این روایت از خواب بیدار می‌شود و به خواب می‌رود.
آیدین آغداشلو، محمدرضا اصلانی،سیدعبدالله انوار،زنده یاد فریدون حافظی،نصرالله حدادی، زنده یاد محمدعلی سپانلو،همایون شهنواز، زنده یاد شهین مستوفی الممالک، علی معلم، لیلا معیری،ناصر ملک مطیعی،سیدعلیرضا میرعلینقی،زنده‌یاد احسان نراقی،جهانگیر هدایت و...از جمله چهره‌هایی هستند که در این مستند حضور دارند.

هیچ نظری موجود نیست: